slovníček - A - AGS (Adaptive Getriebe Steuerung)
- adaptivní řízení převodovky (BMW). Jde o nadstavbu systému EGS (Elektronische Getriebe Steuerung – elektronické řízení převodovky). Činnost systému je závislá hlavně na posouzení typu řidiče, rozeznání okolního prostředí a rozpoznání jízdní situace.
Posouzení typu řidiče probíhá v několika možných úrovních:
- Kick-Fast – jak rychle je řidičem ovládána škrticí klapka. Při rychlém sešlápnutí pedálu akcelerace se přepne program řazení z ekonomického na sportovní a přitom zpravidla dojde k podřazení;
- Kick-Down – při sepnutí spínače je zvolen sportovní program řazení a je rovněž podřazeno;
- rozeznání režimu jízdy – při konstantním stylu jízdy je zvolen ekonomický program řazení optimalizující spotřebu paliva.
Rozeznání okolního prostředí (roční období) probíhá porovnáním otáček kol poháněné nápravy s otáčkami nepoháněné nápravy.
Rozeznání jízdní situace má na výběr vhodného rychlostního stupně následující vliv:
- rozeznání jízdy v zatáčce, kdy se při rychlé jízdě nepřeřazuje, aby se zamezilo reakcím způsobeným změnou zatížení;
- rozeznání jízdy do kopce, kdy se volí řadicí programy s optimalizovaným počtem otáček a potlačuje se střídavé řazení mezi dvěma rychlostními stupni;
- rozeznání jízdy z kopce, kdy se zamezuje řazení na vyšší rychlosti pro lepší využití brzdného účinku motoru;
- vyhodnocení Fast-Off, kdy se při rychlém uvolňování pedálu akcelerace převodový stupeň udržuje, aby se získal odpovídající brzdný účinek motoru;
- rozeznání manuálního zasahování řidiče, např. volicí pákou.
Struktura programu adaptivního řízení převodovky AGS.